Pokazane rezultaty 1 do 7 z 7

Temat: Czyszczenie EGR i kolektora ssącego - 1.9 TDI AHF 110KM

  1. #1
    BartOwl's Avatar
    Data dołączenia
    Apr 2007
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    Katowice
    Auto
    Focus / XL600V
    Model
    Inny
    Silnik
    inny
    Pomógł
    7 razy
    Podziękował
    raz

    Domyślny Czyszczenie EGR i kolektora ssącego - 1.9 TDI AHF 110KM

    Witam,

    Najczęstszym objawem zabrudzonego EGR i kolektora dolotowego są:
    • mocniejsze dymienie przy przyspieszaniu, chociaż układ dolotowy jest szczelny
    • wolniejsza reakcja na pedał gazu
    • duży przebieg (>180tys) jeśli wcześniej nikt nie czyścił
    • można też zauważyć trochę większe zużycie paliwa


    U mnie właśnie kopcenie było przyczyną, dla której się za to zabrałem.
    Całość robiłem na 2 etapy, ale opisze to tak, jakby był jeden.

    Potrzebne rzeczy:
    • klucze imbusowe 5mm i 6mm
    • nasadki chyba 10mm
    • uszczelka pod kolektor ssący oraz pod EGR (foto)
    • przyda się silikon do 350st. C choć nie jest konieczny
    • środek czyszczący - ja użyłem środka do czyszczenia foremek - cholernie żrący ale niczym innym tego nie dało się zmyć. można użyć nitro, ale mozę być za słaby


    Koszty są śmiesznie małe - uszczelki kosztowały mnie 22zł (9zł pod głowicę, 13zł pod EGR), płyn do czyszczenia to kilkanaście zł za butelkę, z której wykorzystałem b. mało.

    Całość zaczynamy od zdjęcia opaski na przewodzie dolotowym do EGR i odkręcenia samego zaworu. JEst przykręcony do kolektora na 3 śruby imbusowe, od spodu ma przykręcone podłączenie spalin (2 imbusy). Odłączamy też przewód podciśnieniowy. Nie zdziwcie się jak po zdemontowaniu samego EGRa znajdziecie coś takiego:


    Teraz pora zabrać się za kolektor. Po pierwsze odkręcamy od niego sterownik EGR oraz przewód plastikowy doprowadzający powietrze do turbiny. Z tego co pamiętam były to po 2 śruby do każdego na klucz nasadowy. Rurę do turbiny da się lekko odchylić (wygodnie zdjąć odmę), tak że można dojść imbusami i odkręcić kolektor. Jest montowany na 6 śrub do głowicy. W trakcie demontażu i po zdemontowaniu wygląda tak:


    Teraz najciekawsza (i najbrudniejsza) część zabawy - samo czyszczenie.
    Ile sie da, tyle zdrapujemy mechanicznie, śrubokrętem czy czymś podobnym.
    Resztę trzeba zmyć, a to paskudztwo (połączenie sadzy i oleju) nie schodzi zbyt łatwo. U mnie aceton tudzież nitro nie pomagały zbytnio, ale preparat do czyszczenia form plastikowych (takich co kostki brukowe z nich robią) okazał się niezawodny - żre jak diabli, ale aluminium oszczędza. Napsikałem go do kolektora, wypłynęła czarna ciecz nie przypominająca niczego. Kilka takich myć, do tego spłukanie wodą pod ciśnieniem za każdym razem i efekt był taki (jak widać nie wszystko udało się domyć, ale i tak różnica jak niewiem):


    Ostatni krok to poskłądanie wszystkiego do kupy.
    Po pierwsze - czyścimy (nie rysujemy!!!) powierzchnie styku, czyli pomiędzy EGR a kolektorem, EGR a dolotem spalin oraz kolektorem a głowicą. Najlepiej użyć tego samego środka czyszczącego i lusterka, żeby sprawdzić czy głowica jest czysta. Uwaga na oringi! bo środek czyszczący może je zniszczyć.
    Następnie najlepiej posmarować b. delikatnie kolektor od strony głowicy silikonem (odporny do co najmniej 350st) i przykleić do niego uszczelkę pomiędzy kolektorem a głowicą, żeby nam nie spadła przy montażu. Musi dokładnie leżeć na swoim miejscu.

    Kolektor przykręcamy do głowicy etapami, żeby niczego nie przekręcić. Jak ktoś ma klucz dynamometryczny, to może poćwiczyć odpowiednie momenty - na początek najlepiej dokręcić w granicy 10NM, później 25NM. Powinno wystarczyć.

    Później dobrze zrobi EGRowi posmarowanie oringu (pomiędzy EGR a kolektorem) odrobiną sylikony, bądź wymiana oringu na nowy. przykręcamy EGR do kolektora, tutaj już nie tak silno, 10NM to chyba max.
    Wsuwamy pod EGR odpowiednią uszczelkę i dokręcamy dolot spalin. Korciło mnie żeby zamiast tej uszczelki wkręcić coś, co nie ma dziury w środku

    Później dokręcamy wąż dolotowy (z filtra do turbiny) do kolektora, zawór sterujący EGR do kolektora, zakładamy wszystkie węże (odma) i gotowe!

    Wzrost mocy czujemy praktycznie od pierwszej jazdy

    Jak sprawić, żeby na przyszłość nam się to nie brudziło? Zgodnie z przepisami, nie mozemy nic na to poradzić. A jeśli bardziej zależy nam na parametrach autka, to zawsze można wężyk podciśnieniowy po prostu zatkać kołkiem (żeby nie upuszczać podciśnienia z układu), a na siłownik EGR wcisnąć zaślepiony wężyk gumowy (żeby sie nie brudził, widać na 2 fotce). W razie potrzeby, zawsze można założyć podciśnienie na EGR i mechanizm będzie działał jak potrzeba. Podobno nowsze komputery nie lubią tego (wychodzi większe wskazanie przepływki, co jest logiczne, bo zamiast powietrza zmieszanego ze spalinami dostaje tylko czyste powietrze) i zgłaszają błąd a nawet wrzucają notlauf. U mnie nic takiego nie ma miejsca, a mój dieselek oddycha w 100% świeżym powietrzem

    Całej modyfikacji każdy podejmuje się na własną odpowiedzialność - nie biorę żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody które mogą powstać podczas korzystania z tej instrukcji. Nie jest dopuszczone kopiowanie / rozpowszechnianie tego tekstu bez zgody i wiedzy autora!

    We wszystkich dieslach uszczelka pod kolektor i pod EGR jest taka sama: AGR, ALH, AHF,ASV,ATD,AXR,ASZ.

    Inne są oringi:
    W pierwszych AGRach EGR jest na stałe z kolektorem wiec go nie ma.
    Oring 55 x3 jest w: pozniejszych AGR (odkręcany EGR od kolektora), ALH,AHF, ASV, ATD
    Oring 63x3mm ( N 909 273 01) jest w ASZ i AXR.

    Sprawa EGRa wyglada zupelnie inaczej z silnikami z automatyczna skrzynia biegów. Wtedy jest jeszcze chlodnica spalin, najprawdopodobniej inny kolektor (choc uszczelka pod niego ta sama).












    zamieszczam link do instrukcji w PDF-ie gdyby fotki wygasły
    http://hostuje.net/file.php?id=a6ebc...dfaeaa597d6a28
    Ostatnio edytowany przez klamamoto - 28-07-15 o 13:58
    BartOwl @ kiedyś czerwona A3 ASZ-Q dziś Focus 2.0TDCi & Honda XL600V Transalp
    Na forum wybitnie rzadko
    [[[ dodawanie zdjęć do sygnaturek zepsute!!! ]]]

  2. #2
    patryciusz's Avatar
    Data dołączenia
    Jun 2008
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    Pruszków
    Auto
    Audi
    Model
    A3 8L 3d
    Silnik
    1.9TDI ASZ
    Pomógł
    2 razy

    Domyślny

    Cytuj Oryginalnie napisane przez wasil16 Pokaż post
    No i jak tam Panowie,czy ktoś jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie? Sam chciałem się zabrać,za czyszczenie EGRa ale posiadam silnik ASZ i nie wiem czy ma to jakiś sens po tym jak przeczytałem opinię catalunia9. Będę bardzo wdzięczny za jakąś konkretną odpowiedź.

    Pozdrawiam!
    Ja u siebie czyściłem w wakacje cały układ dolotowy od turbo łącznie z kolektorem ssącym i EGRem. Trochę tego syfu było, ale nie tyle co widziałem na zdjęciach tak 1-2mm na ściance.
    EGR po wyjęciu z samochodu

    Jak widać trochę tego syfu jest 
    A tak wyglądał kolektor

    Do czyszczenia użyłem rozpuszczalnika, szczotki do mycia butelek, a grubszy brud zdrapałem nożem .

    Po czyszczeniu wszystko wyglądało tak :

    Potrzebne uszczelki:

    Przed zmontowaniem wszystkie rury i IC przemyłem rozpuszczalnikiem. Zalecam przy takiej operacji wymienić wszystkie pierścienie uszczelniające. Czas jaki na to poświęciłem 1 dzień 
    Ostatnio edytowany przez patryciusz - 24-11-09 o 18:03 Powód: pełen opis plus zdjęcia

    Quattro 165KM

  3. #3

    Data dołączenia
    Aug 2010
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    Rzeszów
    Auto
    Audi
    Model
    A3 8L 3d
    Silnik
    1.9TDI ASZ
    Pomógł
    raz
    Podziękował
    8 razy

    Domyślny

    Ja swój kolektor wypaliłem, wygląda to mniej więcej tak tylko że uzyłem jeszcze spręzonego powietrza żeby bardziej się palił (film nie jest mój)

  4. #4
    kwitoo's Avatar
    Data dołączenia
    Jul 2011
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    WSC
    Auto
    Audi A3
    Model
    A3 8L 3d
    Silnik
    1.9TDI AHF

    Domyślny

    Witam,jestem bezpośrednio po czyszczeniu egr i dolotu,dorzuce kilka uwag od siebie.Uważam,że najlepszym sposobem na wyczyszczenie kolektora sącego jest wyczyszczenie z grubsza osadu tam gdzie to możliwe za pomoca srubokręta i szczoteczki do zębów lub do mycia butelek,następnie zanurzyc go w nafcie lub ropie na kilka godzin i znowu przczyscic szczotką do butelek,na sam koniec go wypalić,bardzo efektowna metoda gdyż po wypaleniu nagar twardnieje i po opukaniu jakimś kawałkiem drewna(nie za mocno) wypadają duże kawały nagaru bez wiekszego trudu,na koniec gdy juz ostygnie doczyscic rozpuszczalnikiem nitro i szczotką do butelek.Tak oczyszczony kolektor po ogarnięciu z zewnatrz z osmolenia jest gotowy do ponownego założenia.Co do zaworu EGR to wystarczyło namoczenie w nafcie i po uprzednim wyskorbaniu co sie da i wyczyszczeniu szczoteczką wygląda jak nówka.Cała operacja zajęła mi 10h,jest to bardzo brudna robota wiec radze uzbroic się w robocze ciuchy i dobre rękawice bo nie idzie rąk domyć z tego nagaru pozdrawiam wszystkich użytkowników A3jek i życze owocnego czyszczenia

  5. #5
    PoldasSs's Avatar
    Data dołączenia
    Oct 2012
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    Świat GWE
    Auto
    Audi
    Model
    A3 8L 3d
    Silnik
    1.9TDI AHF
    Pomógł
    4 razy
    Podziękował
    5 razy

    Domyślny

    a jaką chemię do tego czyszczenia polecacie ?
    ja myłem myjką pod ciśnieniem płynami do mycia silnika , felg czy też plandek tirów moczony w benzynie gorącej wodzie i nie mogę go do końca wyczyścić ;/
    w środku kolektora wyczuwalny jest nagar ;/
    czy wy nie czyścicie kolektorów na "lustro" w środku tylko ten największy nagar wystarczy usunąć ?
    ja bym chciał żeby w żadnym zakamarku w środku nie było tego syfu ;/

    Było Punto Mk1 1,1 + LPG 6 speed

    Był Cienias 704 cm2

    Jest Audi A3 1,9 TDI

  6. #6

    Data dołączenia
    Nov 2012
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    ełk
    Auto
    audi a 3 1.9 tdi
    Model
    A3 8L 3d
    Silnik
    1.9TDI ASV

    Domyślny

    Witam koledzy jesli chodzi o czyszczenie kolektora - stestowalem pare srodków chemicznych ciezko to szło .Zdecydowanie wypalanie trwa szybko i bez proglemowo .(benzynki nalałem do kolektora zapałka o okolo godzinki sie paliło az zrobil sie nagar.)Po ostygnieciu lekko opukalem gumowym mlotkiem. wylecialo co moglo .Posiadajac okladzine FILCOWA wkladałem w otwory i czyscilem jak tylko sie da gleboko prawie do blysku ))na koniec oplukałem woda pod cisnieniem . EGR-a nie czysciem (został zastapiony plancza) dolot spalin został zaslepiony tak jak weżyk podcisnienia .Po wykonaniu danej operacji silnik wkeca sie lepiej na obroty i nie dymi .Zadnych klopotów z komputerem itp. SILNIK ASV 110 km .audi a3 99.

  7. #7
    flito's Avatar
    Data dołączenia
    Jul 2012
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    Trzebinia / Kraków Balice
    Auto
    SEAT Leon
    Model
    Inny
    Silnik
    inny
    Pomógł
    40 razy
    Podziękował
    10 razy

    Domyślny

    siema,

    z racji tego że przerabiam u siebie dolot, kupiłem odwrócony kolektor. Ten był oczywiście totalnie zasyfiony, więc trzeba było wyczyścić.
    Za pierwszym razem (gdy czyściłem swój), używałem benzyny ekstrakcyjnej. Szło bardzo powoli...

    Tym razem wybrałem sę do Leroy Merlin po chemie, spędziłem pół godziny na czytaniu etykiet, wybrałem:

    KUCHENNY ŚRODEK ODTŁUSZCZAJĄCY MELLERUD

    http://www.leroymerlin.pl/artykuly-g...501,l1174.html

    Dla potomnych

    pozdrawiam

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Zasady postowania

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •