Pokazane rezultaty 1 do 3 z 3

Temat: Diagnoza i naprawa pompy ABS A3 '96 1.8 AGN

  1. #1
    Tomek_Krosno's Avatar
    Data dołączenia
    Oct 2007
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    Krosno
    Auto
    Audi
    Model
    A3 8P
    Silnik
    2.0 AXW

    Domyślny Diagnoza i naprawa pompy ABS A3 '96 1.8 AGN

    Na początek opisze w jakich okolicznościach wystąpiła usterka mojego ABS-u i jakie były jej objawy:

    No wiec wszystko zaczęło się odkąd przyszły pierwsze mrozy pewnego pięknego poranka w drodze do pracy zauważyłem ze świeci mi się kontrolka od abs. Sprawdziłem wiec czy abs działa okazało sie ze nie - przy ostrym hamowaniu autko sunęło do przodu na zablokowanych kołach. Zatrzymałem sie na poboczu zgasiłem silnik zapaliłem jeszcze raz i usterka znikła. Po kilku dniach sytuacja sie powtórzyła aż doszło do tego ze abs już całkiem przestał działać. Postanowiłem wiec z diagnozować ten problem podłączając autko pod komputer. W pracy podpoiłem sie pod komputer i pokazało usterkę o nazwie "POMPA HYDRAULICZNA ABS - SYGNAŁ POZA ZAKRESEM". Skasowanie nie dało rezultatów ponieważ błąd za każdym razem powracał.

    Objawy tej usterki wyglądały następująco: Po zapaleniu autka kontrolka zaświecała sie na krotka chwile po czym gasła jakby wszystko było ok jednak po przejechaniu około 100 metrów zaświecała sie już na stale.

    Postanowiłem dobrać sie do mojej pompy aby zobaczyć co jej dolega:
    Wyglądało to następująco:

    Krok 1:

    Lokalizujemy pompę abs - znajduje się ona pomiędzy podszybiem a obudowa filtra powietrza dość głęboko wciśnięta.

    Aby mieć do niej swobodny dostęp musimy wyciągnąć filtr powietrza - cały razem z obudową.




    Odkręcamy dwie śrubki 10-tki mocujące nasza obudowę filtra powietrza.




    Odpinamy złącze przepływomierza i opaskę łączącą rurę plastikową idąca do kolektora ssącego i przepływomierz.



    Po wykonaniu tych czynności bez problemu wyciągamy obudowę filtra powietrza wraz z przepływomierzem i mamy dobry dostęp do pompy abs.




    Krok 2 - Demontaż pompy ABS

    Zaczynamy od odkręcenia rurek hamulcowych idących od pompy hamulcowej do pompy ABS są to dwie rurki znajdujące się w górnym rzędzie. Po odkręceniu ich zalecam wygiąć je do góry tak aby cały płyn hamulcowy ze zbiorniczka nie wylądował pod samochodem. Oraz wypinamy złącze komunikacyjne naszej pompy - sposób wyciągania wtyku pokazany na rysunku.






    Wykręcamy resztę rurek hamulcowych.
    Po wykręceniu wszystkich rurek (6 szt) możemy przystąpić do wyjęcia pompy na wierzch w tym celu należy się uzbroić w klucz nasadowy 10 najlepiej z grzechotka i przedłużką - odkręcamy 3 śruby trzymające pompę.




    Następnie delikatnie odchylając luźno wiszące rurki hamulcowe delikatnie wyciągamy pompę z komory silnika.

    Krok 3 - Rozebranie pompy


    Odpinamy wtykę zasilającą silnik pompy i przystępujemy do odkręcenia elektroniki od mechaniki czyli odpinamy puszkę z elektronika pompy.








    Teraz musimy dostać sie do elektroniki czyli otwieramy puchę.
    pompa po ściągnięciu puchy wygląda tak



    pucha od strony pompy - cewki otwierające poszczególne zawory



    i pucha po zdjęciu dekla - elektronika w całej okazałości



    U mnie po sprawdzeniu multimetrem rezystancji przejść okazało się ze jest zimny lut na styku wyróżnionym na powyższym zdjęciu - jest to jeden z dwóch pinów podających napięcie na elektryczny silnik pompy ABS

    Po poprawieniu tego łączenia i złożeniu wszystkiego z powrotem do kupy usterka ustała.

    Oczywiście po takiej operacji pozostaje nam jeszcze odpowietrzyć układ hamulcowy

    Generalnie u mnie wystąpiła w późniejszym terminie druga usterka na szczęście już mniejszego kalibru a mianowicie po zapaleniu silnika abs działał do pierwszego zadziałania po czym kontrolka zaświecała sie na stale. I tak za każdym odpaleniem samochodu. Po sprawdzeniu multimetrem okazało sie ze bezpieczniki znajdujące sie na akumlatorze nie były przepalone lecz miały do tego stopnia powypalane styki że przy zadziałaniu abs-u następowało iskrzenie na stykach bezpieczników co prowadziło do występowania błędów.
    Po wymianie wszystkich trzech 30 amperowych bezpieczników na nowe wszystko działa jak należy.


    Koszty jakie poniosłem to:

    kilka godzin grzebania przy aucie
    1l nowego płynu hamulcowego
    3 bezpieczniki 30 A

    Satysfakcja z dobrze wykonanej roboty i zaoszczędzonej kasy - bezcenna.

    Mam nadzieje ze opis zrozumiały i może komuś sie przyda.

    Pozdrawiam Tomek_Krosno
    Ostatnio edytowany przez klamamoto - 02-08-15 o 15:10

  2. #2
    beniek's Avatar
    Data dołączenia
    Dec 2008
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    zambrów
    Auto
    audi
    Model
    A3 8L 3d
    Silnik
    1.8T AGU
    Pomógł
    raz
    Podziękował
    2 razy

    Domyślny

    Mozna to zrobic bez odkrecania przewodow hamulcowych (wyciagnac sama elektornike pompy) dzieki temu nie trzeba odpowietrzac ukladu i można normalnie korzystac z auta



    Wyciagamy filtr powietrza z obudowa i przeplywka
    http://zapodaj.net/37c066f9f36aa.jpg.html


    ja zeby wyciagnac sama elektornike usunelem rowniez plastikowy tunel w ktorym ida przewody (nie bylo latwo ale da rady)
    http://zapodaj.net/f86e82b1bdb83.jpg.html


    odkrecamy 3 sruby mocujace pompe (jak kolega nizej pisal klucz 10)
    http://zapodaj.net/44d5fa8788ec8.jpg.html
    http://zapodaj.net/edaa55ab11bfe.jpg.html


    robimy sobie miejsce zeby dalej pracowac tj trzeba przeciagnac/przesunac pompe nad wspornik do kotrego jest przekrecona - pompa ma sie na niej oprzec, trzeba uzyc sily ale z wczyciuem, mi bynajmnije nic sie nie uszkodzilo jesli chodzi o przewody
    http://zapodaj.net/2a9cb8076133d.jpg.html

    i teraz trudniejsza czesc zadania - trzeba odkrecic 4 sruby mocujace elektornike do pompy - trudniejsza bo sruby sa od spodu, bez malej grzechotki i opowiedniej nasadki sie nie obejdzie
    http://zapodaj.net/4f9af7def65d7.jpg.html <--- w czerwonych kółkach miejsca w których znajdują się śruby
    http://zapodaj.net/42aecd7118afd.jpg.html
    http://zapodaj.net/67fe087312517.jpg.html <---- nasadka 'odwrotny torx' oznaczona E5
    zanim przystapimy do odkrecania mozna odpiąć wtyczki (2 sztuki) zasilajacą i ta druga (za pewne przesyla dane do komputra)


    jak juz mamy sterownik pompy wolny od reszty auta mozna przystapic do rozklejania co tez nie jest prostym zdaniem


    sama naprawa jest banalna trzeba poprawic dwa luty (te od kostki zasilajacej)


    skladamy wszystko do kupy ( do sklejenia sterownika ja uzylem preparatu ze zdjecia ponizej, nie polecam zwyklego sylikonu bo ma tendencje do utleniania sie przez co straci swoje wlasciwosci a nie chcemy zeby weszla nam tam wilgoc)
    http://zapodaj.net/5ba9d0bf34acf.jpg.html

    ps zdjecia jak wroce ze szkolenia czyli w weekend
    Ostatnio edytowany przez beniek - 31-07-13 o 08:15

  3. #3
    arielo87's Avatar
    Data dołączenia
    Nov 2010
    Płeć
    mężczyzna
    Miasto
    Koszalin
    Auto
    A3
    Model
    A3 8L 3d
    Silnik
    1.9TDI ALH
    Pomógł
    19 razy
    Podziękował
    7 razy

    Domyślny

    Witajcie. Mam kilka cennych porad, które mogą się komuś przydać.

    Dopadł mnie ostatnimi czasy podobny problem, mianowicie ABS wyłączał się powyżej 20 km/h a VAG pokazywał błąd związany z przekroczeniem wartości sygnału (czy jakoś tak - wiadomo o co chodzi ). ZANIM zaczniecie wybebeszać auto i rozkręcać sterowniki ABS polecam prosty zabieg wyczyszczenia styków z zewnątrz, bez wyciągania całej pompy. Krok po kroku:
    - Dobieramy się do pompy ABS (opis na początku tematu) ale jej nie wykręcamy,
    - Odłączamy wtyczkę wielopinową
    - Bierzemy wkrętarkę z małą szczotką drucianą i delikatnie szorujemy piny w gnieździe w pompie. Na pewno będą trochę zasyfione i ten nalot trzeba usunąć. Z braku laku można się posłużyć papierkiem ściernym (P400 lub P500). Na stykach i we wtyczce najczęściej osiada się patyna, która jest wynikiem utleniania się miedzi w wilgotnym środowisku. Jeżeli nam nie idzie to można się zastosować do poradników dostępnych w sieci pt. usuwanie patyny, czyszczenie miedzi etc (podobno sok z cytryny z solą lub sodą dają radę).
    - Czyścimy też wnętrza styków we wtyczce - tu gorzej bo i miejsca mniej. Ja drapałem to dziadostwo cienkim śrubokrętem...
    - Całość spryskujemy preparatem ISOL (10zł) dla zabezpieczenia i składamy.

    Mój sterownik ABS po takim zabiegu powrócił do życia i błędów brak.

    Jeżeli jednak nic to nie dało to możemy mieć poważniejszy problem i tu już trzeba się uzbroić w więcej czasu, cierpliwości, piwa i płynu hamulcowego...

    Co do wyciągania pompy nie będę się rozpisywał, bo na początku wątku kolega bardzo ładnie to opisał. Przeprowadzałem kiedyś podobny zabieg z tym, że nie wiem dokładnie, który lut wymagał poprawy bo poprawiłem wszystkie możliwe W całym tym zamieszaniu, najgorzej jest się dostać do wnętrza sterownika. Sterownik jest przykręcony do pompy na kilka śrubek (nasadka nr 4) a sama pokrywka trzyma się na zatrzaskach i jest dodatkowo mocno przyklejona. Przy rozbieraniu swojego sterownika kilka wyłamałem a żeby otworzyć pokrywkę najlepiej jest ją odciąć (!) brzeszczotem albo kątówką. Po otwarciu obudowy pojawia się nam widok podobny do tego (zdjęcie poglądowe, zapożyczone z forum vwgolf.pl ):


    Są to styki przechodzące na zewnątrz i najlepiej poprawić je wszystkie jeżeli nie mamy pewności, który zawiódł. Najlepiej zajechać do sklepu z częściami RTV i zapatrzyć się w odsysacz do cyny, który kosztuje ok 5zł. Cynę ze styku należy rozgrzać dobrze, odessać i nałożyć nową. Od biedy można stary lut roztopić i delikatnie zamieszać końcem grota lutownicy, ale bardziej polecam zabieg z odsysaczem. Pokrywkę przyklejamy na klej/sylikon (ja użyłem gumy na spawy bo akurat miałem).
    W zależności od uszkodzenia, zabieg ten nie daje 100% pewności czy sterownik będzie działał poprawnie. Przed montażem polecam podpiąć pompę do auta (tylko wtyczka) i VAGiem sprawdzic komunikację i ewentualne błędy.

    Więcej już się chyba nie da napisać AVE

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Zasady postowania

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •