5 Załącznik(i)
Zawieszenie pneumatyczne "airride"
zacznijmy od tego co to jest airride
http://img353.imageshack.us/img353/9...aled600ux0.jpg
http://img353.imageshack.us/img353/0...jpg/1/w600.pnghttp://img164.imageshack.us/img164/9...ito013axo4.jpg
http://img164.imageshack.us/img164/l...jpg/1/w392.png
Zawieszenia pneumatyczne, w których konwencjonalne metalowe elementy sprężyste są zastąpione przez gumowe mieszki lub powietrzne worki umieszczone przy każdym kole, mają wiele zalet, ale są stosowane tylko w nielicznych modelach samochodów. W zawieszeniu pneumatycznym źródłem sprężonego powietrza, które wypełnia układ zawieszenia jest sprężarka napędzana przez silnik samochodu lub silnik elektryczny. Elementy sprężyste zawieszenia przyjmują zwykle postać gumowych worków częściowo zawiniętych do środka i zwanych mieszkami z wywijaną przeponą. Tłok związany z wahaczem, do którego jest mocowane koło, oddziałuje na podstawę worka powietrznego w kierunku do wewnątrz lub ściska gumowy mieszek. Zawory poziomujące, sterowane przez ruchy wahaczy, zapewniają prawidłową i stałą wysokość podczas jazdy, wpuszczając dodatkowe ilości powietrza gdy pojazd jest obciążony i zawieszenie ściśnięte, a wypuszczając powietrze gdy obciążenie jest mniejsze.
W niektórych rozwiązaniach, zawory poziomujące są wyposażone w urządzenia opóźniające, zapobiegające reakcji zaworów poziomujących na każdy ruch wahaczy lub nadwozia samochodu.
Pneumatyczne elementy sprężyste mogą być jedynymi elementami sprężystymi w układzie, ale czasem stosuje się dodatkowe sprężyny śrubowe lub resory piórowe, które przenoszą część obciążenia zapobiegając zbyt dużemu obniżeniu się nadwozia, jeśli ciśnienie w układzie obniży się poniżej wymaganego minimum. Naprawa tego typu zawieszenia wymaga specjalistycznej wiedzy i dużych umiejętności praktycznych.
Co do zagrozeń!
nie ma zagrożenia jeśli wszystko jest złożone dobrze i utrzymywane w dobrym stanie. Wiadomo - poduszki i przewody się z czasem starzeją zużywają i trzeba je konserwować albo wymieniać. Co do trwałości poduszek vel. miechów to mówi się że trwałość jest podobna do trwałości sprężyn. Takie zawieszenia w stanache jeżdżą już od wielu wielu lat, od dłuższego czasu luskusowe limuzyny mają pneumatykę seryjnie, na zachodzie zestawy akcesoryjne są już od paru lat dostępne. Technika jest sprawdzona. Jak się zachowuje przy mocnym starcie, przyspieszeniach, na zakrętach to zależy od amortyzatorów i ciśnienia w poduszkach. Generalnie zmieni się prowadzenie na lepsze a nie na gorsze. Lepsze bo poduszka lepiej tłumi niż sprężyna. Jak lubisz czasem samochód twardy jak deska to pompujesz poduszki. A jeżeli zestaw składasz samodzielnie to najlepiej od razu zamontować regulowane amortyzatory (np. Koni) i tam śrubą regulujesz twardość.
Zbiorniki
Podstawowe gotowe zestawy mają zbiorniki ok 10 l pojemności z tego co zdążyłem zauważyć. Także powinien wystarczyć w Volvo. Generalnie im większy zbiornik tym rzadziej go trzeba będzie pompować i bardziej możesz podnieść samochód, szybciej będzie się dało podnosić itp. A no i przy pneumatyce nie myśl o skakaniu- bo zostaniesz na glebie na stałe Im wydajniejszy kompresor to też lepiej bo szybciej Ci napełni.
Miechy (zwane wcześniej poduszkami)
Jest kilka rodzajów. Różnią się jesli chodzi o zakres regulacji. Co do masy - przy samochodach osobowych to nie robi różnicy
http://img292.imageshack.us/img292/2...2008211zu2.jpg
http://img292.imageshack.us/img292/l...jpg/1/w700.png
jak to wygląda?
a3 8L
[youtube]AMOEydu5LBw[/youtube]
a3 8P
[youtube]EJCZV3DiQQI[/youtube]
przykładowy zestaw
http://img265.imageshack.us/img265/8706/fbssyy1.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/f...jpg/1/w640.png
polskie mity związane z airride
"na AR nie da się szybko jeździć",
"po wpadnieciu w dziurę miechy pękają, dlatego to sie nie nadaje na polskie drogi",
"na AR łatwo samochód przewrócić",
"jak się wjedzie samochodem na AR w zakręt to można lusterkami przytrzeć o asfalt" - ten to jest szczególnie udany Laughing
"AR jest kosmiczne drogi" - fakt tani nie jest, ale wiele osób zajrzało np. na chromowane.pl, stronę G.A.S, zobaczyło cenę 9 000 zł za gotowy zestaw i się zraziło.
Firmy
przykładowy zestaw z montażem http://www.chromowane.pl/p_pneumatyczne.php
zawsze można się odezwać do chłopaków ze "stylepoznan" którzy mają pneumatykę u siebie i się tym zajmują
jeżeli chcecie się wypowiedzieć coś dodać od siebie to piszcie