http://motoryzacja.interia.pl/wiadom...ksenony,992810,
calkiem ciekawy artykul... :clown:
Printable View
http://motoryzacja.interia.pl/wiadom...ksenony,992810,
calkiem ciekawy artykul... :clown:
"Na polskich drogach coraz częściej spotykamy samochody wyposażone w oświetlenie ksenonowe.
Co ciekawe częściej są to auta stare, których właściciele zdecydowali się na zmianę oświetlenia.
Nie wszyscy zapewne wiedzą, że w ten sposób złamali prawo i przy pierwszej kontroli policyjnej najprawdopodobniej stracą dowód rejestracyjny a ich samochód nie ma prawa przejść przeglądu rejestracyjnego.
Skala problemu jest ogromna. By się o niej przekonać wystarczy wejść na którykolwiek serwis ogłoszeniowy czy aukcyjny. Od razu natrafimy na ogłoszenia oferujące np. "oryginalny amerykański zestaw do wymiany żarówek H1 oraz H7 na żarówki HID Xenonowe w kolorze 6000K, 8000K, 10000K oraz 12000K."
Nie tylko możemy więc wybrać, jak bardzo "ksenonowe", czyli niebieskie będą nasze nowe światła. Możemy również samodzielnie i bezproblemowo zamontować je do każdego pojazdu. Cytujemy: "Instalacja jest prosta i zajmuje 20-40 minut. Wystarczy wymienić standardowe fabryczne żarówki H1 lub H7 na dostarczone żarówki xenonowe, podłączyć je do dostarczonych przetwornic prądu, a przetwornice podłączyć do oryginalnych kabli zasilających stare żarówki. Instalacja jest typu Plug and Play, nie ma potrzeby dokonywania przeróbek w samochodzie."
Wszystko to jest prawdą, tylko sprzedawca zapomina poinformować swoich klientów, że dokonywanie takich przeróbek jest całkowicie niezgodne z prawem!
Takie instalacje zagrażają bowiem bezpieczeństwu ruchu drogowego przez ekstremalne oślepianie innych użytkowników!
Podobnym "druciarstwem" jest kupowanie soczewek z innych reflektorów, montaż ich w oryginalnych światłach, a następnie... polerowanie przedniej szyby reflektora tak, by miał gładką powierzchnię, nawet własnoręcznie!. Jakie rozbłyski daje taka przeróbka można łatwo się przekonać próbując analogicznie spolerować dowolną szybę, a następnie przez nią spojrzeć...
Tylko kompletny, homologowany zestaw całych ksenonowych lamp, obejmujący automatyczny system poziomowania reflektorów i układ oczyszczania ich szyb jest legalny i bezpieczny dla innych użytkowników dróg. Nie można być egoistą i zakładać, że skoro ja widzę lepiej, to reszta mnie nie obchodzi.
W Europie pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi. Niestety, takie reflektory są drogie. Używany komplet kosztuje około 2 tysięcy złotych w zależności od marki, cena nowego przekracza 5 tysięcy złotych.
Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu. Jazda samochodem nie posiadającym ważnego dopuszczenia do ruchu prowadzi do ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za spowodowane szkody.
Handlowcy wprowadzający do obrotu takie niehomologowane oświetlenie muszą się liczyć ze skargami i roszczeniami o odszkodowanie od nabywców. Dzieje się tak, ponieważ rozprowadzając takie części zamienne i akcesoria, sprzedawca nie tylko musi poinformować klienta o ograniczeniu ich stosowania do konkretnych celów, ale również - w pewnych okolicznościach - przejmują odpowiedzialność za szkody w stopniu niczym nie ograniczonym.
Podczas badań przeprowadzonych w warunkach laboratoryjnych specjaliści stwierdzili, że aktywny strumień światła wytwarzany przez lampę skonstruowaną do żarówek halogenowych, a nielegalnie zasilaną żarówką ksenonową, nie ma nic wspólnego z wyliczonymi oryginalnie wartościami. W przypadku systemów odbłyśnikowych zmierzono wartości oślepiania przekraczające dopuszczalne nawet ponadstukrotnie!
Takie reflektory (świateł mijania) nie mają już wyraźnej linii światło-cień i odcięcia, nie można ich też odpowiednio ustawić. Powodowane przez nie oślepianie przypomina wytwarzane przez światła drogowe - tyle, że jest jeszcze silniejsze. To powoduje bardzo poważne zagrożenie bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.
Z drugiej strony, pozafabryczne montowanie całych ksenonowych reflektorów jest całkowicie zgodne z prawem, jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy. Oznacza to bliźniacze, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania i układ oczyszczania szyby.
Takie homologowane reflektory pozwalają w zgodzie z prawem i własnym sumieniem cieszyć się z zalet światła ksenonowego:
- ponad dwukrotnie silniejszego strumienia światła w porównaniu z lampami halogenowymi;
- jaśniejszego i szerszego oświetlenia drogi;
- jakości światła zbliżonej do słonecznego (temperatura barwy światła halogenowego wynosi 3,200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów, światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów), które najlepiej odpowiada możliwościom i przyzwyczajeniom oka ludzkiego.
Niestety, liczba klientów kupujących najtańsze zestawy oraz liczba osób, które na różnego rodzaju forach twierdzą, że nikogo nie oślepiają "bo nie" jest przerażająca. Dlatego apelujemy do policji, by lepiej przyjrzała się starszym samochodom święcącym na niebiesko... Często stwarzają one większe zagrożenie na drogach niże nowe auta, przekraczające o 10, 20 km/h dozwoloną prędkość...
"
pozwolilem sobie przekeic ten artykul jakby czasem zniknal :?
Zgadzam sie z tym ze oslepiaja strasznie
tez tak sadze - zwlaszcza jak typ ma zalozone do malucha... tak jak jeden u mnie na osiedlu... :LOL: :clown:
no ale jak sa założone Na soczewki..do Audi a3..to jest git.... :?
zauwaz co masz napisane - soczewka jest do normalnego promienia swiatla nie do palnika ksenon... teoretycznie moze i tak nie oslepia ale niezgodne z prawem jest tak samo jak w maluchu :?Cytuj:
Oryginalnie napisane przez infinity
Dlatego albo ori xenon
albo nic,
popieram ten art. w 120%
Ja tez popieram mimo tego ze mam HIDy 8000K :P no ale wiecie.. fundusze.. poza tym mialem soczewkowe lampy wiec sie skusilem.. gdybym mial zwykle to bym nawet o tym nie pomysla aby HIDy kupic..
a ja wlasnie jestem na jutro umuwiony z mieto3 i bedziemy do mnie zakladac soczewke +hidy :twisted:
:P i powiem tyle ze mnie one nie oslepiaja(mowa o a3+soczewka)
lecielismy cala noc do Wawy mieto na hidach i ani z tylu ani z naprzeciwka mnie nie oslepial wiec wsadzam i juz
a co do innych wynalazkow np. w maluchu to juz przesada
ja wczoraj zakladalem do moich soczewek hidy 6000k i nic nie oslepia i jest gites a nie mowiac juz o poprawie widocznosci jezdni :twisted:
no dobra ale jak założe ori xenon i będę miał bez sprysków to i tak nielegalne...a dziurawić zderzak itd.. :? chciałbym xenon ale jak mają mi dowód zabierać itd to chyba szkoda zachodu....
pzdr
Cytuj:
Oryginalnie napisane przez czapu
zobacz ile osob ma na forum zalozone i zabrali komus dowod??
czapu, ja mam ori xenon z S3 u siebie, Policja juz 3 razy podczas kontroli sprawdzała mi lampy i sie do spryskiwaczy nie przyczepili
Na razie sie nie przyczepiaja, ale zaczna, bedzie nagonka na zestawy HID to i do spryskow sie przywala.
http://mozart.nuttybox.com/gallery/firststrike
Miro, ale jezeli auto jest starsze niz 2000 rok nie ma obowiazku posiadania spryskiwaczy... to taz... (poprostu wczesniej nie montowali spryskow przy xenach) , dwa nie ma w polskim prawie napisane ze jest zakas uzywania zestawow HID ! , trzy dzis bylem na przegladzie technicznym... gosc wiedzial ze sa xenony podjechal wuzeczkiem zeby itak sprawdzic poziom i mowi ze jest ok nie powinienem razic... IDEALNI kreska swiatla zgadzala mi sie z rysunkiem ... wiec na gupa zapytalem ze przecie oryginalne xenony maja przycieta prawa strone nie wala tak wysoko jak zwykle zarowki... a on mi na to ze tak ... ale nie wszystkie np terenowki typu nawara , L200, niektore Volva (nawet nowe ) maja taki sam slup z prawej strony jak zwykla zarowka... wiec dziwnie... sam pytalem jak ze spryskami on popatrzyl w dowod i mowi ze ma pan 96 rok nie moze sie czepic... spryskiwacze sa od 200 roku montowane seryjnie przy xenonach i obowiazkowo wczesniej takiego przymusu nie bylo mam andzieje ze data mi sie nie powalila 2000 czy cos kolo tego ale tak gadal ... wiec ? pokaze mi w prawie polskim gdzie jest cos z napisem HID zakaz... :> ?
[ Dodano: Sob 13 Paź, 2007 16:04 ]
PS pozatym wole debila z HID 8000K niz glupka z zarowkami 100W ! oni dopiero razą ! za takich powinni sie zabrac , dobrze wyregulowany zestaw HID H1 nie razi nie bo nie ... tylko z mlodym jezdzilismy na przeciwko siebie jak debile... i sprawdzalismy i bylo jakos ok ja jego nie razilem on mnie tez nie ... nie powiem tego o niektorych na drogach bo faktycznie nie ustawiaja i wala po galach...
[ Dodano: Sob 13 Paź, 2007 16:10 ]
aaa i jeszcze jedno nie kazde seryjne auto jest wyposazone w samopoziomowanie... ! mowie o kompletach z xenonami... np C5 starsza wersja nie miala czy S40
co do homologacji policjant nie moze sie czepic... chyba klosz ma wbita literke homologacji E czy jakos tak ... tak ? no i jest ok zestaw tez ma homologacje E itp wiec jest ok wiec co nie ma homologacji ? jesli to i to ma ? :> Pozatym moj samochod przeszedl przeglad wiec... nie widze problemu a przeglad byl robiony w Rzeszowie w PZM polski zwiazek motoryzacyjny na sprzecie maha czy jakos tak to sie pisze wiec go dobrze gosc wybadal
[ Dodano: Sob 13 Paź, 2007 16:25 ]
i jeszcze z tego artykulu :
Takie reflektory (świateł mijania) nie mają już wyraźnej linii światło-cień i odcięcia, nie można ich też odpowiednio ustawić. Powodowane przez nie oślepianie przypomina wytwarzane przez światła drogowe - tyle, że jest jeszcze silniejsze. To powoduje bardzo poważne zagrożenie bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.
LOL jak nie ma mlody i inni widzieli ze ma... :) dokladnie si odcina i kazdy to przyzna kto ma H1 i HID ze nie ma zatracenia swiatlo cienia... jakis debil robil ten artykul chyba ze ten artykul jest pod zwykle swiatla h4 to sie zgodze czy h7 :) ale h1 never rozni sie tylko slupem swiatla z prawej strony... aczkolwiek dzis sie dowiedzialem ze nie we wszystkich autach
moze i tak ale wszystko do czasu.... :? tak jak pisał Miro...Cytuj:
Oryginalnie napisane przez kmiler
pzdr
Z tym sie akurat nie zgodzę, i przyznam Proxie racjeCytuj:
Oryginalnie napisane przez Proxa
czapu, jakbys byl taki prawy i nie lamapl przepisow... to
-jezdzilbys wszedzie 50
-nie przekraczalbys predkosci
-nie stawialbys w niedozwolonych miejjscach auta
-przepuszczalbys babcie n apasach
-nie ingerowalbys w konstrukcje silnika ! :)
-nie przyciemnialbys szyb (nie wiem czy masz przyciemnione)
i mase innych ******* nie mozna takim prawym byc... :) juz bys musial trafic na total kretyna :) zeby sie przywalil ... :)
marekb, dziekuje Ci :) nareszcie w czyms sie zgadzamy
tak robieCytuj:
Oryginalnie napisane przez Proxa
nie przekraczamCytuj:
Oryginalnie napisane przez Proxa
nie stawiamCytuj:
Oryginalnie napisane przez Proxa
mało że przepuszczam to jeszcze staje na środku ulicy i idę taką babulke przeprowadzić przez pasyCytuj:
Oryginalnie napisane przez Proxa
jakie ingerencje? toż to seria...Cytuj:
Oryginalnie napisane przez Proxa
szprajem psiknąłem...Cytuj:
Oryginalnie napisane przez Proxa
.....ok kupie te xenony :lol:
pzdr
Powiem tak, zgadzam sie z wami, pierd... mnie kto ma co tam wlozone, wlasciwie nie zdaza mi sie zeby mnie ktos oslepial ale...
jesli beda sie chcieli za to wziasc to sie wezma. wejdzie wyrazny przepis i tyle...
zastanowcie sie tez ze producentom samochodow i dealerom tez na pewno nie jest na reke cos takiego jak HID bo wtedy nie sprzeda xenonow za 4-5tys z nowym autkiem
(pomijam tu zalety czyli spryskiwacze i uklad poziomowania itd). Wystarczy ze 1/10 osob sobie pomysli po cholere mam kupowac autko z xenonem jak za 500zl sobie wloze HID i bedzie "to samo" :?
Jeszcze jedno, pare lat temu jak kupowalem xenony do 8L to takich zestawow zwyczjenie nie bylo, a teraz w 8P zwykla lampa nie ma soczewki bo gdyby miala to sam bym pewnie takowe HID-y wlozyl a nie kupowal orginalne lampy xen :wink:
A ja powiem tyle:
http://www.elukas.nazwa.pl/artykul1.jpg
Znalazłem ciekawą wzmiankę w artykule z giełdy samochodowej - "przepisy nic nie mówią o ksenonach montowanych do aut używanych" :mrgreen:
Tzn ze ludziki wcześniej nie wpadli ze Chińczycy będą klepali masowo jakieś tam HID Kity :wink:
ja mam zestaw hid 4300k i powiem ze ma to na nowych lampach sonar i policja przy kontroli nic nie powiedziala. na stacji diagnostycznej tez nie bylo problemu sa ustawione i nie maja prawa oslepic.
a ja mam ori xenon i problem z glowy :lol:
Ja mam xsenony i na stacji kontroli nic nie mowili :) i policja takze sie nie czepia :)
Ale tak zeby zgłosić na stacji i dostać ceryfikat czy bedą odemnie wymagali sprysków (nie wiem po co one śa :) ) i samo ragulacji czy tak moge je mieć jak mam :)????
Tu podepnę też pytanie w spr. oświetlenia przednie lampy widzę, że mam ksenony? I mam dziwne oznaczenie żarówki "OSRAM xenarc D-H4R 35W" w sklepie chcieli mi dać D2R ale ja mam soczewki wiec chyba D2S bardziej.