Witam wszystkich szczęśliwych posiadaczy Audi A3 .
Ostatnio w swojej "niuni" wymieniałem termostat i postanowiłem zamieścić opis demontażu jak i montażu nowego termostatu, ponieważ na forum nie mogłem się doszukać takiej czynności.
Potrzebne narzędzia to :
-klucz nasadowy 8 mm do demontażu/montażu opaski przewodu elektrycznego alternatora,
-klucz nasadowy 10 mm do demontażu/montażu obudowy termostatu,
-szczypce wielofunkcyjne do zdjęcia specjalnych opasek węży płynu chłodniczego,
-zestaw kluczy typu torx do demontażu osłony pod silnikiem,
-wkrętak krzyżakowy do demontażu osłony pod silnikiem,
- klucz typu sześciokąt do demontażu zbiornika kulistego podciśnienia,
- kawałek przewodu (węża) do spuszczenia płynu chłodniczego,
-nowy termostat do modelu silnika ASZ + uszczelka
-płyn chłodniczy
A więc po zgromadzeniu w.w. narzędzi i materiałów możemy przystąpić do wymianu termostatu
Zaczynamy od:
-zdjęcia osłony górnej (plastykowej) silnika jest na gumowych zatrzaskach wystarczy delikatnie podważyć ją do góry w 3 miejscach 2 z przodu 1 od strony kolektora ssącego.
- demontażu kulistego zbiornika podciśnienia klucz sześciokątny
- odkręceniu śruba 8 mm opaski przewodu alternatora
- odkręceniu osłony pod silnikiem klucze/ wkrętaki typu torx i wkrętak krzyżak
- zlaniu płynu chłodniczego po uprzednim nałożeniu przewodu na zawór spustowy przy chłodnicy ( lewa strona w kierunku jazdy)
- demontażu przewodu obudowy termostatu ( szczypce wielofunkcyjne)
- odkręceniu 2x śrub M 6 kluczem nasadowym 10 mm.
- []Uwaga] przy wyjmowaniu obudowy termostatu obrócić go o 90 stopni w góre, w przeciwnym razie możemy uszkodzić wewnętrzne bolczyki ustalające termostat
-wyjąć obudowe termostatu wraz z termostatem i oczyścić
- wyjąć starą uszczelkę
Montaż:
nakładamy nową uszczelkę na obudowę termostatu (króciec) i zwilżamy lekko płynem chłodniczym, następnie wkładamy do obudowy termostat i przekręcamy go 90 stopni tak aby ładnie naszedł na swoje bolczyki
- całość montujemy w odwrotnej kolejności do demontażu ważne aby równomiernie dokręcać obudowę termostatu nie uszkadzając uszczelki.
Następnie:
- wlewamy płyn chłodniczy i sprawdzamy szczelność czy nie ma nigdzie przecieków szczególnie tam gdzie jest zamontowany termostat.
- odpalamy silnik i nagrzewamy dotąd aż włączą się wentylatory (obserwując przy tym wskaźnik temp. cieczy) ..92...97 stopni C
- uzupełniamy ewentualne braki płynu chłodniczego
A potem możemy cieszyć się jazdą swoją " niunią "
w najbliższym czasie postaram się dodać kilka zdjęć z przebiegu tego zespołu czynności![]()