Audi A3 1,9 TDi 110 KM (1996-2000)
SILNIK:
O zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek turbiny z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku (typu „omega”), czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu i pochylony do tyłu, napędzający koła przednie
Typ silnika AHF
Średnica cylindra 79,5 mm
Skok tłoka 95,5 mm
Pojemność skokowa 1896 cm3
Stopień sprężania 19,5
Ciśnienie sprężania
- nominalne 2,5...3,1 MPa
- minimalne 1,9 MPa
- dopuszczalna różnica między cylindrami 0,5 MPa
Moc maksymalna 81 kW (110 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4150 obr/min
Moment maksymalny 235 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1900 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0 mm
Fazy rozrządu
- otwarcie zaworu ssącego 16° po ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 25° po ZW
- otwarcie zaworu wydechowego 28° przed ZW
- zamknięcie zaworu wydechowego 19° przed ZZ
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Oznaczenie wałka rozrządu / znakiem „38A” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 1) oraz znakiem „DE” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 2) wybitymi na wałku
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej
- szerokość minimalna 22 mm
- naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza umieszczonego
mimośrodowo
- sprawdzanie stanu / co 15 000 km lub co 1 rok
- wymiana / co 60 000 km lub po osiągnięciu szerokości minimalnej
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem (wersje bez klimatyzacji) lub dwa wentylatory elektryczne sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik (wersje z klimatyzacją)
Termostat / umieszczony po lewej stronie kadłuba za pompą cieczy chłodzącej
- temperatura początku otwarcia 87°C
- temperatura pełnego otwarcia 102°C
- skok minimalny zaworu 7 mm
Wentylator(y)
- wersje bez klimatyzacji / elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/100 W
i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem
- wersje z klimatyzacją / dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach, lewy o mocy
60/250 W i średnicy łopatek 345 mm, prawy o mocy 60/220 W i średnicy łopatek
290 mm, sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik
dwustopniowy
- temperatura włączenia
- 1. prędkości 92...97°C
- 2. prędkości 99...105°C
- temperatura wyłączenia
- 1. prędkości 84...91°C
- 2. prędkości 91...98°C
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego 140...160 kPa
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju i natryskiem oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego, napinacz łańcucha samoczynny, zintegrowana z zaworem przelewowym
Ciśnienie minimalne oleju (w temp. 80°C)
- na biegu jałowym 0,1 MPa
- przy 2000 obr/min 0,2 MPa
Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego 1,2 MPa
Czujnik ciśnienia oleju / wkręcony we wspornik filtru oleju
- napięcie zasilania 12 V
- ciśnienie rozwarcia styków 90 ± 15 kPa
- oznaczenie / kolorem szarym
Filtr oleju / wymienny, Bosch 1457 429 619
Układ zasilania / wtryskowy, z doładowaniem turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodzeniem powietrza doładowanego, sterowany elektronicznie, zawierający:
- zbiornik paliwa,
- filtr paliwa,
- filtr powietrza,
- turbosprężarkę,
- chłodnicę powietrza doładowanego,
- zawór przepustnicy powietrza,
- zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza,
- pompę wtryskową o konstrukcji specjalnej,
- wtryskiwacze,
- czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
- czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego,
- przepływomierz powietrza,
- czujnik temperatury paliwa (na pompie wtryskowej),
- czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego,
- czujnik ciśnienia atmosferycznego,
- czujnik położenia pedału przyspieszenia,
- czujnik położenia pedału hamulca,
- czujnik położenia pedału sprzęgła,
- czujnik początku wtrysku,
- czujnik położenia trzpienia regulacyjnego (na pompie wtryskowej),
- czujnik położenia pedału sprzęgła,
- regulator wydatku paliwa (w pompie wtryskowej),
- zawór elektromagnetyczny korekcji wyprzedzenia wtrysku (w pompie wtryskowej),
- zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP),
- zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin,
- zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin,
- zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania,
- zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania,
- świece żarowe,
- włącznik świateł hamowania,
- elektroniczne urządzenie sterujące,
- katalizator utleniający w układzie wydechowym,
- przekaźnik główny, przekaźnik świec żarowych i przekaźnik podgrzewania cieczy
chłodzącej,
- lampkę kontrolną w zestawie wskaźników.
Filtr paliwa / Bosch 0450 906 288, umieszczony w przedziale silnika przed prawym nadkolem, odwadnianie co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana co 30 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Bosch 1457 433 714, umieszczony po lewej stronie przedziału silnika za akumulatorem, wymiana co 60 000 km
Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, sterowana elektronicznie, Bosch VE 4/10 E 2075 R 650 (Bosch 0460 404 984), o złączu 10-stykowym
Kolejność wtrysku 1-3-4-2
(cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)
Ustawienie statyczne pompy / za pomocą trzpienia ustawczego
Ustawienie dynamiczne pompy / za pomocą testera VAG 1551 lub VAG 1552
Prędkość obrotowa biegu jałowego (nieregulowana) 875...950 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 5000 ± 200 obr/min
Oznaczenia styków złącza pompy
- styk „8” / zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika
- styki „9” i „10” / zawór elektromagnetyczny korekcji wyprzedzenia wtrysku
- styki „1”, „2” i „3” / czujnik położenia trzpienia regulacyjnego
- styki „5” i „6” / regulator wydatku paliwa
- styki „4” i „7” / czujnik temperatury paliwa
Wtryskiwacze / zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym o średnicy otworów 0,17 mm, specjalne, o dwóch sprężynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne
Typ
- wtryskiwacze cylindrów nr 1, 2 i 4 / Bosch 0432 193 733 (0986 430 434)
- wtryskiwacz cylindra nr 3 / Bosch 0432 193 734 (0986 430 435)
Rozpylacze / Bosch DSLA 150 P 442
Obsady wtryskiwaczy
- cylindrów nr 1, 2 i 4 / Bosch KBEL 144
- cylindra nr 3 / Bosch KBEL 142
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
- nominalne 19...20 MPa
- minimalne dopuszczalne 17 MPa
Świece żarowe / ołówkowe, Bosch 0250 020 022
- napięcie zasilania 12 V
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, podwójny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na przewodzie wypływu cieczy z głowicy
Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej (między stykami „1” i „3” złącza czujnika)
- przy 0°C 5000...6500 Ohm
- przy 10°C 3300...4500 Ohm
- przy 20°C 2200...3000 Ohm
- przy 30°C 1500...2000 Ohm
- przy 40°C 1000...1400 Ohm
- przy 50°C 700...950 Ohm
- przy 60°C 540...680 Ohm
- przy 70°C 400...500 Ohm
- przy 80°C 275...375 Ohm
- przy 90°C 200...275 Ohm
- przy 100°C 150...225 Ohm
Czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego / podwójny, termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w przedziale silnika z przodu po prawej stronie (na przewodzie łączącym chłodnicę powietrza z kolektorem ssącym)
Oznaczenie złącza
- czujnik temperatury / styki „1” i „2”
- czujnik ciśnienia / styki „3” i „4”
Napięcie zasilania (między stykami „1” i „2” złącza) 5 V
Rezystancja czujnika temperatury powietrza zasilającego (między stykami czujnika)
- przy 0°C 5000...6500 W
- przy 10°C 3300...4500 W
- przy 20°C 2200...3000 W
- przy 30°C 1500...2000 W
- przy 40°C 1000...1400 W
- przy 50°C 700...950 W
- przy 60°C 540...680 W
- przy 70°C 400...500 W
- przy 80°C 275...375 W
- przy 90°C 200...275 W
- przy 100°C 150...225 W
Przepływomierz powietrza / masowy z tzw. gorącym drutem, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie na wyjściu filtru powietrza
Oznaczenie złącza
- do VI 1998
- sygnał do urządzenia sterującego / styki „1” i „6”
- masa / styki „2” i „5”
- zasilanie / styk „3”
- od VII 1998
- sygnał do urządzenia sterującego / styki „4” i „5”
- masa / styk „3”
- zasilanie / styk „2”
Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w pompie wtryskowej
Rezystancja czujnika temperatury paliwa (między stykami „4” i „7” złącza pompy wtryskowej)
- przy 0°C 5000...6500 W
- przy 10°C 3300...4500 W
- przy 20°C 2200...3000 W
- przy 30°C 1500...2000 W
- przy 40°C 1000...1400 W
- przy 50°C 700...950 W
- przy 60°C 540...680 W
- przy 70°C 400...500 W
Czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony po lewej stronie kadłuba z tyłu (przy kole zamachowym), współpracujący z tarczą nadajnika impulsów o 4 wycięciach umieszczoną na wale korbowym przed kołem zamachowym
- rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” złącza
czujnika) 1000...1500 W
Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, umieszczony przy pedale przyspieszenia (wewnątrz nadwozia), zawierający także stycznik położenia swobodnego
Oznaczenia styków złącza czujnika
- do VI 1998
- czujnik położenia pedału / styki „1”, „2” i „3”
- stycznik swobodnego położenia pedału / styki „4” i „6”
- od VII 1998
- czujnik położenia pedału / styki „2”, „3” i „4”
- stycznik swobodnego położenia pedału / styki „5” i „6”
Rezystancja między stykami złącza czujnika (do VI 1998 / od VII 199
-1” i „3” / „3” i „4” (pedał swobodny) 800...1400 W
- „2” i „3” / „2” i „3” (pedał swobodny) 800...1400 W
- „4” i „6” / „5” i „6”
- pedał swobodny 800...1200 W
- pedał wciśnięty do oporu ¥ W
- „5” i „6” / „4” i „6”
- pedał swobodny ¥ W
- pedał wciśnięty do oporu 800...1200 W
Czujnik początku wtrysku / elektromagnetyczny, umieszczony na wtryskiwaczu 3. cylindra
- rezystancja (między stykami czujnika) 90...120 W
Regulator wydatku paliwa / umieszczony w pompie wtryskowej, zintegrowany z czujnikiem położenia trzpienia regulatora
- rezystancja regulatora (między stykami „5” i „6” złącza
pompy wtryskowej) 0,5...2,5 W
Czujnik położenia trzpienia regulatora wydatku / indukcyjny, umieszczony w pompie wtryskowej
- rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” złącza
pompy) 4,9...7,5 W
- rezystancja czujnika (między stykami „2” i „3” złącza
pompy wtryskowej) 4,9...7,5 W
Zawór elektromagnetyczny początku wtrysku / umieszczony na pompie wtryskowej
- rezystancja zaworu (między stykami „9” i „10” złącza pompy) 12...20 W
Zawór przepustnicy powietrza / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany przez zawór elektromagnetyczny
Zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, zamocowany do kolektora ssącego
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja zaworu 30...40 W
Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / umieszczony z tyłu przedziału silnika w środku na przegrodzie czołowej
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja zaworu 14...20 W
Zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem poprzez zawór elektromagnetyczny
Zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania / umieszczony z tyłu przedziału silnika po lewej stronie na przegrodzie czołowej
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja (między stykami zaworu) 14...20 W
Zawór ograniczenia ciśnienia doładowania / zmieniający przepływ gazów przez turbinę turbosprężarki
Czujnik ciśnienia atmosferycznego / wbudowany w elektroniczne urządzenie sterujące silnika
Czujnik położenia pedału sprzęgła / umieszczony przy pedale sprzęgła
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja
- pedał wciśnięty maks. 10 W
- pedał swobodny ¥ W
Włącznik świateł hamowania / podwójny, spełniający również rolę czujnika położenia pedału hamulca, umieszczony przy pedale hamulca
Oznaczenia styków złącza włącznika
- włącznik świateł hamowania / styki „1” i „4”
- czujnik położenia pedału / styki „2” i „3”
Turbosprężarka / Garrett VNT 15, o zmiennym przepływie przez łopatki turbiny sterowanym przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika poprzez zawór elektromagnetyczny
Ciśnienie doładowania / mierzone na III biegu przy 1500...3000 obr/min silnika wynosi 185...220 kPa
Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze
Elektroniczne urządzenie sterujące / umieszczone w przedziale silnika pod szybą przednią w środkowej części, mikroprocesorowe, z możliwością samodiagnozowania i regulacji wyprzedzenia wtrysku za pomocą testera VAG 1551 lub 1552, 80-stykowe (dwa złącza o stykach oznaczonych „1“ do „52” oraz „53” do „80”)
Typ / Bosch MSA 15
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, współpracujące z dwumasowym kołem zamachowym, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane hydraulicznie
Średnica zewnętrzna tarczy 219 mm
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ 02J.A DEA
Przełożenia
- I bieg 3,778 (34/9)
- II bieg 2,062 (33/16)
- III bieg 1,348 (31/23)
- IV bieg 0,967 (29/30)
- V bieg 0,769 (30/39)
- bieg wsteczny 3,600 (18/9´36/20)
- przekładnia główna 3,389 (61/1
Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych kulowych
Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa, ZF, o uzębieniu helikoidalnym, z zaworem rozdzielczym i siłownikiem hydraulicznym integralnym
Przełożenie 17,0
Promień skrętu (między krawężnikami) 5,45 m
Pompa wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa, napędzana paskiem wieloklinowym napędu osprzętu od wału korbowego
Ciśnienie zasilania (na biegu jałowym) 9,6...10,5 MPa
Zawieszenie przednie / niezależne, typu pseudo Mac Pherson, z dolnym wahaczem trójkątnym, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 19 mm
Amortyzatory / hydrauliczne teleskopowe dwustronnego działania, nierozbieralne, współosiowe ze sprężynami śrubowymi
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
- zbieżność (regulowana) 0 ± 1,1 mm (0° ± 10¢
- pochylenie koła (nieregulowane) -0°30¢ ± 30¢
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30¢
- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 7°40¢ ± 30¢
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30¢
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym zakrytym
Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych odgiętych zespolonych poprzeczną belką podatną skrętnie, na sprężynach śrubowych stożkowych niewspółosiowych z amortyzatorami
Amortyzatory / gazowe teleskopowe dwustronnego działania, nierozbieralne
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
- zbieżność (nieregulowana) 2,8 ± 1,7 mm (0°25¢ ± 15¢
- pochylenie koła (nieregulowane) -1°36¢ ± 20¢
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30¢
Piasta koła tylnego / tworząca z łożyskiem nierozbieralny zespół
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem przeciwblokującym
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą wentylowaną
Średnica zewnętrzna tarczy 280 mm
Grubość tarczy
- nominalna 22 mm
- minimalna dopuszczalna 19 mm
Grubość nakładek ciernych
- nominalna (bez płytki) 14 mm
- minimalna dopuszczalna (z płytką) 7 mm
Średnica cylindra zacisku 54 mm
Hamulce kół tylnych / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą pełną
Średnica zewnętrzna tarczy 232 mm
Grubość tarczy
- nominalna 9 mm
- minimalna dopuszczalna 7 mm
Grubość nakładek ciernych
- nominalna (bez płytki) 17 mm
- minimalna dopuszczalna (z płytką) 7 mm
Średnica cylindra zacisku 38 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem
Średnica tłoków 23,8 mm
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Isovac
Pompa podciśnienia / łopatkowa, napędzana od wałka rozrządu
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Układ przeciwblokujący / sterowany elektronicznie, ITT Mark 20 GI (modele 1997) lub ITT Mark 20 IE (od modeli 199, zawierający:
- hydrauliczny zespół sterowania o ośmiu elektrozaworach i pompie hydraulicznej,
- elektroniczne urządzenie sterujące zintegrowane z hydraulicznym zespołem
sterowania,
- cztery czujniki prędkości obrotowej kół,
- włącznik świateł hamowania,
- lampkę kontrolną w zestawie wskaźników.
Elektroniczne urządzenie sterujące / mikroprocesorowe o złączu 25-stykowym, połączone z hydraulicznym zespołem sterowania i umieszczone w przedziale silnika
Czujniki prędkości obrotowej kół / cztery, indukcyjne, umieszczone na zwrotnicach kół przednich i obudowach piast kół tylnych
- rezystancja czujnika 1...1,3 kW
- odstęp czujników prędkości kół od nadajników impulsów / nieregulowany
Koła i ogumienie
Obręcze / ze stopu aluminium 7 J 16 H2 ET 44,5
Ogumienie / bezdętkowe, 205/55 R 16 89T lub 205/55 R 16 91V
Ciśnienie w ogumieniu
- obciążenie częściowe
- przód 0,19 MPa
- tył 0,19 MPa
- obciążenie pełne
- przód 0,21 MPa
- tył 0,26 MPa
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator / 12 V 70 A×h/340 A, minus na masie
Alternator / Bosch NC 14V 70/120 A (Bosch 0123 515 021), z wbudowanym regulatorem elektronicznym
Prąd (pod napięciem 14 V)
- minimalny 70 A
- maksymalny 120 A
Długość szczotek
- nominalna 12 mm
- minimalna dopuszczalna 5 mm
- dopuszczalna różnica długości między szczotkami 1 mm
Pasek napędu osprzętu / wieloklinowy, napędzający alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego i sprężarkę klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)
- wymiary
- wersje bez klimatyzacji 21,36 ´ 906 mm
- wersje z klimatyzacją 21,36 ´ 1660 mm
- naciąg / regulowany samoczynnie przez napinacz rolkowy
Rozrusznik / Bosch DBL 12 V 2,0 kW (Bosch 0001 125 012, Bosch 0986 017 460 lub Bosch 0001 125 013)
Bezpieczniki
- w skrzynce bezpieczników wewnątrz nadwozia (po lewej stronie tablicy
rozdzielczej) / 11 ´ (12 V, 5 A), 1 ´ (12 V, 7,5 A), 18 ´ (12 V, 10 A), 5 ´ (12 V,
15 A), 6 ´ (12 V, 20 A), 1 ´ (12 V, 25 A), 2 ´ (12 V, 30 A)
- w skrzynce bezpieczników w przedziale silnika (na akumulatorze) / 4 ´ (12 V, 30 A),
2 ´ (12 V, 50 A), 2 ´ (12 V, 110 A), 1 ´ (12 V, 150 A)
- w skrzynce przekaźników wewnątrz nadwozia (po lewej stronie tablicy rozdzielczej)
/ bezpieczniki termiczne 2 ´ (12 V, 30 A) - skrzynka sześcioprzekaźnikowa
o oznaczeniu kolorami:
- beżowy 5 A
- brunatny 7,5 A
- czerwony 10 A
- niebieski 15 A
- żółty 20 A
- biały 25 A
- zielony 30 A
Żarówki
- reflektorów
- świateł mijania H7 55 W
- świateł drogowych (bez przednich świateł
przeciwmgłowych) H1 60 W
- świateł drogowych (z przednimi światłami
przeciwmgłowymi) H4 60/55 W
- świateł pozycyjnych przednich W 5 W
- kierunkowskazów przednich PY 21 W
- kierunkowskazów bocznych W 5 W lub WY 5 W
- świateł hamowania/pozycyjnych tylnych P 21/5 W
- świateł cofania P 21 W
- kierunkowskazów tylnych P 21 W
- świateł tylnych przeciwmgłowych P 21 W
- oświetlenia tablicy rejestracyjnej C 5 W
- dodatkowego światła hamowania 10 ´ W 3 W
Momenty dokręcania
- śrub głowicy (każdorazowo śruby nowe)
- 1. etap 35 N×m
- 2. etap 60 N×m
- 3. etap dokręcić o 90°
- 4. etap dokręcić o 90°
- pokrywy głowicy 10 N×m
- pokryw łożysk wałka rozrządu 20 N×m
- pokryw łożysk głównych (każdorazowo śruby nowe)
- 1. etap 65 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- pokryw łożysk korbowych (każdorazowo śruby nowe i powleczone olejem)
- 1. etap 30 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- tarczy nadajnika impulsów wału korbowego (każdorazowo śruby nowe)
- 1. etap 10 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- miski olejowej 15 N×m
- koła zamachowego (każdorazowo śruby nowe)
- 1. etap 60 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- napinacza paska
napędu rozrządu 20 N×m
- dolnej rolki zwiększającej kąt opasania paska zębatego (każdorazowo śruba nowa)
- 1. etap 40 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- górnej rolki zwiększającej kąt opasania paska zębatego (każdorazowo śruba nowa)
- nr 038 903 143 E/F wspornika pompy 17 N×m
- nr 038 903 143 A/B wspornika pompy 20 N×m
- koła zębatego wałka rozrządu 45 N×m
- koła pasowego wału korbowego
- 1. etap 10 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- koła zębatego wału korbowego (każdorazowo śruba nowa)
- 1. etap 120 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- obudowy napędu rozrządu 10 N×m
- napinacza paska wieloklinowego napędu osprzętu 25 N×m
- rolki zwiększającej kąt opasania paska wieloklinowego
napędu osprzętu 25 N×m
- jarzm wtryskiwaczy do głowicy 20 N×m
- koła zębatego pompy wtryskowej (każdorazowo śruby nowe)
- 1. etap 20 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- złączy przewodów wtryskowych 25 N×m
- świec żarowych 15 N×m
- pompy wtryskowej
- zamocowanie przednie 30 N×m
- zamocowanie tylne 25 N×m
- wspornika mocowania pompy wtryskowej i osprzętu
do kadłuba 45 N×m
- pompy cieczy chłodzącej 10 N×m
- pompy podciśnienia 20 N×m
- pompy oleju 15 N×m
- napinacza łańcucha pompy oleju 25 N×m
- czujnika ciśnienia oleju 25 N×m
- korka spustu oleju silnika 30 N×m
- mocowania przedniej rury wylotowej do turbosprężarki 25 N×m
- wspornika filtru oleju (każdorazowo śruby nowe)
- 1. etap 15 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- mocowania turbosprężarki (każdorazowo nakrętki nowe
i powleczone olejem) 25 N×m
- przedniej pokrywy kadłuba 15 N×m
- mocowania elementu elastycznego prawego wspornika zawieszenia zespołu
napędowego (każdorazowo śruby nowe)
- do wspornika silnika
1. etap 60 N×m
2. etap dokręcić o 90°
- do ramy szczątkowej
1. etap 40 N×m
2. etap dokręcić o 90°
- mocowania prawego wspornika zawieszenia zespołu
napędowego do kadłuba silnika 45 N×m
- mocowania łącznika reakcyjnego tylnego zawieszenia zespołu napędowego
(każdorazowo śruby nowe)
- do skrzynki przekładniowej
1. etap 40 N×m
2. etap dokręcić o 90°
- do ramy szczątkowej
1. etap 20 N×m
2. etap dokręcić o 90°
- śrub kół 120 N×m
Masy
- własna 1180 kg
- całkowita 1690 kg
- maksymalna przyczepy niehamowanej 620 kg
- maksymalna przyczepy hamowanej 1400 kg
Pojemności
- zbiornik paliwa 55 dm3
- układ smarowania 4,5 dm3 (z filtrem)
- układ chłodzenia 5,0 dm3
- skrzynka przekładniowa 1,9 dm3
- układ hamulcowy i sterowania sprzęgła ok. 0,8 dm3
- układ kierowniczy ze wspomaganiem 0,7...0,9 dm3
Materiały eksploatacyjne
Paliwo / olej napędowy
Olej silnikowy / wg API CD, VW 505 00 i VW 501 01, SAE 5W 40, 5W 50, 10W 40 lub 15W 40 wymiana co 15 000 km lub co 1 rok (z filtrem)
Olej przekładniowy / syntetyczny VW G50 (VW G 052 911 A), SAE 75W90, sprawdzanie poziomu co 30 000 km (nie wymaga się okresowej wymiany)
Płyn chłodzący / mieszanina po 50% wody i płynu niskokrzepnącego VW G11 (koloru zielonego - VW G 011 A8C) wg TL VW 774 C (do nru podw. 8L VA 006 233) albo VW G12 (koloru czerwonego - VW G012 A8D, niemieszalnego z innymi płynami) wg TL VW 774D (od nru podw. 8L VA 006 234), sprawdzanie poziomu co 15 000 km lub co 1 rok (nie wymaga się okresowej wymiany)
Płyn hamulcowy / DOT 4, sprawdzanie poziomu co 15 000 km, wymiana co 2 lata
Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / specjalny, VW G 000 200, sprawdzanie poziomu co 60 000 km lub co 1 rok (nie wymaga się okresowej wymiany)
Zużycie paliwa
Według normy ECE 89/491
- przy 90 km/h 3,8 dm3/100 km
- przy 120 km/h 5,1 dm3/100 km
- w cyklu miejskim 5,6 dm3/100 km
Według normy UE 93/116
- w mieście 6,5 dm3/100 km
- poza miastem 4,0 dm3/100 km
- średnie 4,9 dm3/100 km
Prędkość maksymalna 194 km/h
źródło : K.Wiśniewski / WKŁ
pzdr