Podczas ostatnich dwóch dekad rozwoju sektora gier wideo, do strategii marketingowych dołączył nowy duży gracz, który jak się z czasem okazało, ma całkiem sporo do powiedzenia. Chodzi o platformy streamingowe, które odgrywają coraz większą rolę w kampaniach marketingowych. Streamerzy bawią się przy wszystkim. Niektórzy wybierają gry losowe ggbet pl com na Kicku, a inni promują nowe gry wieloosobowe na Twitchu.
Jak się okazuje, takie działania mogą znacząco zwiększyć zainteresowane u odbiorców – szczególnie jeżeli dany streamer ma dziesiątki tysięcy wiernych widzów. Dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej tej sytuacji i sprawdzimy, jak rzeczywiście wygląda sytuacja marketingu gier wideo z wykorzystaniem platform streamingowych.
Streaming stał się nowym kanałem informacji
Na początku warto wspomnieć o tym, jak bardzo w ostatniej dekadzie urosły platformy streamingowe. Pierwsze skrzypce niezmienne gra Twitch, należący do firmy Amazon. Na drugim miejscu jest coraz większy i dający streamerom ogromną swobodę Kick. W międzyczasie pojawiał się Facebook Gaming, czy Mixer od Microsoftu, ale one nie spełniły oczekiwań odbiorców.
Ogólnie pojęta scena streamingu gier wideo utworzyła się na Twitchu. Pojawili się influencerzy, czyli swoiści ambasadorzy gier, a ich transmisje na żywo przyciągają dziesiątki tysięcy widzów, tworząc z nich doskonałe platformy marketingowe. Jeżeli charyzmatyczny twórca przedstawi daną grę w ciekawy sposób, to zainteresowanie tą produkcją znacząco wzrasta. Dlatego też twórcy gier coraz częściej interesują się współpracą ze streamerami.
Wpływ rozwijających się platform streamingowych na rozwój gier
Szybko dostrzeżono korelację pomiędzy zainteresowaniem daną grą a liczbą oglądających na danej platformie. Ogromne liczby dla takich produkcji jak League of Legends, Counter-Strike, czy Grand Theft Auto V odzwierciedlały rzeczywiste zainteresowanie graczy.
W ten sposób Twitch stał się swoistym wyznacznikiem mody w świecie gier. Twórcy mogli obserwować, jakie rodzaje gry oraz tryby wewnętrzne cieszą się największym zainteresowaniem widzów i mogli tworzyć swoje produkcje w taki sposób, aby wpisać się w potrzeby konkretnych graczy.
Fortnite – fenomen, który powstał z modyfikacji głównej wersji gry
Niesamowicie popularny Fortnite, który szczyt swojej popularności ma już za sobą, początkowo miał być zupełnie inną grą. Do zaplanowanego dnia premiery niemal nikt nie interesował się tą produkcją. Epic Games postawiło początkowo na rozgrywkę opierającą się na czymś w rodzaju wieloosobowego Tower Defence w pierwszej osobie.
Ostatecznie, kiedy zobaczyli ogromną popularność formatów typu Battle Royale – w tym czasie H1Z1 oraz Playerunknown’s Battlegrounds (które królowały wtedy na Twitchu) – zdecydowali się na kompletną zmianę formuły. Plan wydawał się szalony, ale ostatecznie niesamowicie skuteczny. Dzięki temu działaniu Epic Games w ciągu kilku lat stał się jedną z najpotężniejszych światowych marek tworzących gry wideo.
Korzyści marketingowe dla twórców i wydawców gier
Streaming stał się bardzo dobrym sposobem na zwiększenie zasięgu gier. To szczególnie istotne w przypadku niszowych produkcji, które nie mają na tyle dużego budżetu ani wyrobionej marki, aby kampania reklamowa mogła dotrzeć do odpowiedniej liczby odbiorców. Dlatego wydawcy często korzystają ze streamerów.
Idealnym przykładem jest sektor iGamingu, który ze względu na restrykcje związane z graniem na pieniądze, nie może się reklamować w standardowy sposób. Dlatego kasyna nawiązują intratne współprace z największymi streamerami platformy Kick, gdzie przedstawiane są gry od wybranego operatora.
Swego czasu kategoria sloty stała się jedną z najpopularniejszych na Twitchu, ale platforma zmieniła regulamin, więc streamerzy przenieśli się na Kicka. Dzisiaj można tam oglądać liczne rozgrywki na najlepszych grach od topowych światowych kasyn internetowych.
Wyzwania związane ze streamingiem gier wideo
Szybko można dojść do wniosków, że w kontekście streamingu można mówić także o pewnych wyzwaniach, na które warto zwrócić uwagę. To o tyle istotne, że może mieć istotny wpływ na prezentowane treści, obniżając ich jakość.
Presja na streamerów |
Streamerzy podpisują kontrakty, na mocy których muszą przedstawiać konkretne gry przez określoną liczbę godzin. Może to prowadzić do znużenia materiałem i słabszą jakość transmisji, która może przekładać się na zmniejszenie zainteresowania daną grą. |
Niższa kontrola nad marką |
Jeżeli twórca zleca reklamę w klasycznej formie, to ma 100% kontrolę nad treścią ostateczną. W przypadku streamów, które odbywają się na żywo, musi wziąć pod uwagę to, że wyjdą wszystkie niedoskonałości produktu, co może zmniejszyć zainteresowanie. |
Przykłady ogromnego sukcesu marketingowego za pośrednictwem platform streamingowych
Oto trzy przykładowe gry, które wybiły się przede wszystkim dzięki popularności na platformach streamingowych:
-
Fortnite – dynamicznie rosnąca popularność Fortnite była spowodowana między innymi ogromną popularnością transmisji na Twitchu.
-
Among Us – ta niszowa produkcja z 2018 roku dopiero dwa lata po premierze zdobyła ogromną ogólnoświatową popularność dzięki streamerom, którzy wydobyli jej potencjał.
-
Fall Guys – produkcja stała się hitem po premierze, dzięki zabawnym transmisjom realizowanym na platformie Twitch.
Takich historii jest mnóstwo. Wystarczy regularnie zaglądać w sekcję najpopularniejszych gier na platformach streamingowych.
Kluczowa rola streamingu w rozwoju sektora gier wideo
Dzisiaj niemal każdy wydawca planuje marketing swojej marki, biorąc pod uwagę platformy streamingowe. Chociaż w ostatnim czasie te serwisy skupiają się głównie na transmisjach IRL, to sekcja z grami nadal przyciąga setki tysięcy widzów dziennie, a najpopularniejsi streamerzy mają moc, aby wybić każdą dobrą produkcję.